HEADLINE: Mobiele filemeldingen
BYLINE: DOOR BRUNO VAN WAYENBURG
BODY:
Gsm-telefoons laten weten waar ze zijn. Als ze
dat doen vanuit de auto weet je waar iedereen rijdt, of stilstaat.
De weg over scheuren met een mobieltje tegen
het oor mag riskant en verboden zijn, in de driehoek Tilburg-Breda-Waalwijk
lever je zo een bijdrage aan een proef met een nieuw apparatuurarm
verkeersinformatiesysteem. Sinds enkele weken worden verkeersstromen daar in de
gaten gehouden met de radiosignalen van bellende gsm's in auto's.
"Je mag natuurlijk wel handsfree mobiel
bellen in een auto", brengt Ben Rutten in herinnering. Hij is
projectleider bij LogicaCMG, de informatiseerder die het 'Mobile Traffic
Services'-systeem voor de provincie Noord-Brabant programmeerde en
installeerde.
De input bestaat uit de gegevens van
tientallen Vodafone-antennemasten in het gebied. Aan de tijdsvertragingen in de
signalen die van en naar het mobieltje gaan, kunnen
die de afstand bepalen - nauwkeurig tot in banden van
In het nieuwe systeem krijgt de MTS-computer
de informatie ook, om te proberen dit bewegingspatroon te combineren met de
wegenkaart van het gebied. Zo valt met grote waarschijnlijkheid af te leiden of
het hier om een gsm in een auto gaat, op welke weg die zit, en hoe hard hij
rijdt.
"Fietsers en voetgangers filteren we uit de
gegevens doordat hun bewegingspatroon heel anders is", zegt
Rutten. De snelheden van een groot aantal auto's worden vervolgens bij elkaar
genomen, zodat de gemiddelde doorstroomsnelheid van het weggedeelte
tevoorschijn komt.
Het systeem, dat in het Schotse Edinburgh
getest is, zal in oktober voor het eerst commercieel gegevens leveren. De
provincie krijgt dan een jaar lang historische verkeersinformatie, gemiddeld
over een maand, over het gebied dat afgebakend wordt door de A16, de A58, de
A59 en de N261.
"We hopen er knelpunten mee te
vinden", zegt Hans van der Berk, woordvoerder van
de verkeersgedeputeerde van de provincie. "Er zijn veel files die niet
gemeld worden, waar we wel van willen weten. Een ook als de reistijd alleen
oploopt - zonder file - is dat misschien een signaal dat het mis dreigt te
gaan."
Het grote voordeel van het systeem is dat
grotendeels gebruik wordt gemaakt van bestaande apparatuur. De zendmasten, in
dit geval van projectdeelnemer Vodafone, stonden er toch al, en bellende automobilisten
zijn ook ruimschoots voorradig.
"We hebben alleen een zware
computerserver neergezet in de Vodafone-centrale", zegt
Rutten van LogicaCMG. Die rekent uit gsm-informatie de snelheidsgegevens uit
die over een ADSL-lijn naar de LogicaCMG-centrale in Den Haag gaan, waar nog
een aantal computers er leesbare verkeerskaarten van maakt.
De gangbare techniek om files te ontwaren,
elektromagnetische detectielussen onder het wegdek, wordt nu bijna alleen op
snelwegen toegepast. Het aanleggen en onderhouden van deze lussen is duur, en
ze zijn vooral geschikt om snelheden op een punt te detecteren, niet om de
reistijd van auto's te meten.
De gsm-techniek doet het ook op provinciale en
gemeentelijke wegen, die in het steeds drukkere wegennet van Noord-Brabant een
grotere rol spelen voor de doorstroom dan in de
Randstad, zegt Van der Berk.
De proef, waarin het ministerie van Verkeer en
Waterstaat 900 duizend euro heeft gestoken, en de provincie 500 duizend euro,
loopt vanaf oktober een jaar, waarna de provincie beslist of en hoe ze ermee
verdergaat.
Misschien dat later informatie, dan mogelijk
wel real-time, wordt gebruikt om via websites, gsm's of verkeersborden
automobilisten op de hoogte te brengen, zegt Van der Berk. "We kijken
eerst of de informatie betrouwbaar en constant beschikbaar is."
Het systeem is voorlopig nog niet geschikt
voor binnensteden, met hun vele routes, auto's en stoorzenders op een klein
gebied, ook al zijn er in steden ook meer gsm-antennes. Rutten: "Wat we nu
hebben, is geschikt voor snelwegen, provinciale wegen en hoofdroutes in steden.
Maar we werken aan een volgend systeem met driehoeksmeting, waarbij auto's met
de antennes uitgepeild worden." Uit de afstand tot verscheidene antennes
is dan de positie van de auto nauwkeuriger te bepalen. Andere fabrikanten
experimenteren met gps-systemen met een zender aan boord van auto's, en
camera's die het verkeer in de gaten houden.
En wie 'in de gaten houden' wat eng vindt
klinken, kan gerust zijn, stelt Rutten. "We maken alleen gebruik van gegevens
die toch al bepaald werden." Die gegevens zijn gekoppeld aan een anonieme
code, die een gsm elke keer vers toegewezen krijgt als hij aangezet wordt.
"Alleen Vodafone weet bij wiens telefoon die code
hoort."
Snelheidscontroles, kilometerheffingen en
rekeningrijden per gsm, ook een mogelijk schrik- of ideaalbeeld, lijken bij
nader inzien onwaarschijnlijke toepassingen. Wie niet belt wordt immers niet
gezien. En voor de zeer achterdochtigen: of je nou wel of niet handsfree belt,
het gsm-signaal is hetzelfde.