Piramides bouwen met een vlieger
Bruno van Wayenburg
De oude Egyptenaren verplaatsten
piramideblokken en obelisken met hulp
van vliegers, in plaats van ze met duizenden
mannen te verslepen. Althans
volgens Maureen Clemmons, een Californische
consultant en eigenares van
een bedrijf in haarproducten. Inmiddels
besteedt Clemmons al haar vrije
tijd aan haar team van amateur-egyptologen om
de mogelijkheid van
vliegerende piramidebouwers te bewijzen.
Afgelopen juni zette het team
een obelisk van 3,5 ton in 25 seconden
overeind met behulp van een
vlieger. Het vliegertouw, dat met een rem
onder controle werd gehouden,
bracht de windkracht via een reeks katrollen
over op een betonnen
obelisk. Die werd daardoor overeind
getrokken, met zijn basis leunend op
een karretje.
Tot nog toe werkte het team met moderne
materialen: nylon, metalen
katrollen en een moderne vlieger. ,,Maar de
basistechnologie hadden de
Egyptenaren ook al', verzekert Clemmons,
,,touwen van hennep, en zeilen
van linnen, en katrollen van hout.'
De vuurproef is voor dit jaar gepland. Het
team zal dan met originele
materialen een obelisk van tussen tien en
twintig ton overeind proberen
te zetten.
Al na haar eerste test, met een obelisk van
180 kilo, kreeg Clemmons
medewerking van aeronautica-hoogleraar prof.
dr. Mory Gharib van Caltech.
Samen met een afstudeerstudent voerde Gharib
de berekeningen uit die
nodig waren voor de proeven. Ook een
professionele vliegerbestuurder en
een betonproducent die de obelisken levert
zitten in het team.
Maar ondanks de wetenschappelijke medewerking
kan Clemmons' theorie
weinig genade vinden in de ogen van
egyptologen. De meer gangbare theorie
is dat de blokken verplaatst werden door
mankracht, overigens niet
noodzakelijkerwijs die van slaven. Prof.dr.
Mark Lehner, de
piramidedeskundige van Harvard University,
vond de theorie te
weerzinwekkend om er commentaar op te geven.
Een hoge Egyptische
archeologieambtenaar voegde daaraan fijntjes
toe dat vele verzinners van
theorieën over de piramiden `pyramidiots'
genoemd worden. Clemmons sloeg
terug door de naam Pyramidiots als
handelsmerk te registreren, met
bijbehorende website waarop T-shirts en
andere merchandise worden
verkocht ter ondersteuning van het onderzoek.
Toen Clemmons het vliegeridee eenmaal had,
begon ze er overal
aanwijzingen voor te vinden. Op de inscriptie
waarop ze vliegerende
mannen ontwaart zijn duidelijk touwen te
zien, die naar een soort schijf
met vleugels eraan lopen. De mannen houden
hun handen in de lucht
geheven. ,,Egyptologen leggen dat uit als een
gebaar van aanbidding. Maar
zo doe ik dat zelf niet. Volgens mij houden
ze touwen vast', zegt
Clemmons.
Ook bedacht ze dat de Egyptenaren hun zeilen
winddicht maakten met een
afscheiding van kevers, wat de scarabee als
veel voorkomend symbool zou
kunnen verklaren. Nog sterker, de ankh, een
van de meest voorkomende
symbolen in de oude Egyptische cultuur, is
volgens Clemmons gewoon een
instrument om vliegertouwen te manipuleren.
,,Ik heb in het veld met de
vliegers gemerkt dat je je handen gemakkelijk
openhaalt aan de touwen.
Toen dacht ik: de ankh is een carabiner.' Met
een ankh van metaal is
volgens Clemmons het touw heel goed
gecontroleerd te vieren of klem te
zetten. Ook denkt Clemmons in oude Egyptische
afbeeldingen vliegers te
zien.
,,En als je kijkt naar de obelisk in Central
Park, dan zit er een kleine
inkeping net onder de piramidevormige top',
vertelt ze. Een handige plek
om een touw vast te maken. ,,Vroeger vielen
ze me niet op, maar nu zie ik
ze overal.'
Dat is nou juist het probleem van de theorie,
vindt egyptoloog dr. R. van
Walsem, specialist in Egyptische architectuur
en kunstgeschiedenis aan de
Leidse universiteit, die de theorie als
`flauwekul' bestempelt. ,,Ze
neemt een vooropgezet idee als uitgangspunt
en zoekt daar dan allerlei
details bij. Dat is geen wetenschappelijke
aanpak.'
Van Walsem vindt dat beschikbare aanwijzingen
geïntegreerd moeten worden
in één visie. ,,En dat is ook wel gebeurd.
Inderdaad is de bouw van de
piramides een probleem: we weten niet precies
hoe ze gebouwd zijn, want
de schriftelijke bronnen zeggen er niets
over. Maar er zijn verschillende
wetenschappelijk goed onderbouwde theorieën,
allemaal gebaseerd op
mankracht. Bovendien hadden ze toen nog niet
eens katrollen. En de wind
in de woestijn is erg veranderlijk.'
,,Er zijn wel katrollen met wielen gevonden
in een graf in de late
twintigste eeuw voor Christus', zegt
professor Mory Gharib. ,,Maar of de
Egyptenaren echt vliegers gebruikten vind ik
niet zo'n interessante
vraag, omdat het heel moeilijk is om het te
bewijzen. Ik ga liever door
met de proeven dan te bekvechten met
egyptologen. Misschien waren de
Egyptenaren er wel niet slim genoeg voor, ook
al hadden ze de technologie
in huis.'
Een Nicaraguaanse ingenieur, die over het
project had gelezen, heeft
gevraagd of het mogelijk zou zijn om met
vliegers lemen blokken te
verplaatsen voor de huizenbouw. ,,We hebben
hem onze resultaten
gestuurd', zegt Gharib.
Een obelisk van 3,5 ton werd in juni in 25
seconden overeind gezet.
Copyright: Houder nog niet bekend