Door Bruno van Wayenburg
Bellen op alcohol
De miniatuurbrandstofcel kan een einde maken
aan het alsmaar opladen van
batterijen.
Palmtop met prototype van brandstofcel van
Motorola.
Iedereen die er een heeft, weet dat
batterijen voor laptop, mobieltje of
`personal assistant' snel opraken, en vaak op
de ongelukkigste momenten.
Opnieuw laden duurt uren, als er al een
stopcontact in de buurt is.
Een mogelijke oplossing is de
miniatuurbrandstofcel, die de chemische
energie van brandstoffen als methanol of waterstof
omzet in
elektriciteit. Op een enkele
brandstofcartridge moet tussen tien en
twintig uur mobiel getelefoneerd of gelaptopt
kunnen worden, waarna er
alleen een nieuwe cartridge ingeklikt hoeft
te worden.
Op zich zijn brandstofcellen niets nieuws. In
de ruimtevaart worden ze al
decennialang gebruikt, en auto's en bussen
met brandstofcellen op
waterstof aan boord zijn in het experimentele
stadium, net als kleine
elektriciteitscentrales. Brandstofcellen zijn
betrouwbaar, efficiënt (tot
60 procent van de chemische energie van de
brandstof wordt omgezet) en
hebben geen storingsgevoelige bewegende
onderdelen.
Het ligt dan ook voor de hand om ze te
verkleinen om mee te dingen naar
de miljarden euro's die nu jaarlijks worden
uitgegeven aan oplaadbare
batterijen voor draagbare elektronica. Naast
de brandstofcellen zelf kan
de verkoop van brandstofcartridges een flinke
melkkoe worden.
Er wordt dan ook volop aan gewerkt, door
grote namen als Samsung en
Motorola, maar ook kleine startups en
universitaire onderzoeksgroepen
doen mee in de race.
De huidige prototypes zijn echter nog een
paar slagen te groot voor het
mobieltje. Het eerste product dat op de markt
verschijnt, wordt daarom
– enigszins ironisch –
een hulpstuk voor de huidige
batterijentechnologie.
,,We denken dat we over drie tot vijf jaar
met een draagbare oplader voor
batterijen kunnen komen', zegt Jerry
Rockwell, onderzoeksleider van het
draagbare-brandstofcellenproject van
Motorola.
Motorola presenteerde afgelopen najaar een
prototype van een
brandstofcel, die werkt op het veelgebruikte
methanol, een giftige
chemische verwant van alcohol. De cel zelf
meet tien centimeter bij vijf
bij één. De energieproductie is een tiende
watt aan energie, net genoeg
vermogen voor een batterijoplader.
Het Koreaanse Samsung denkt er even lang over
te doen voordat het eerste
product op de markt is, ook een
batterijoplader. Veel andere bedrijven
noemen vergelijkbare termijnen, maar het
Amerikaanse Medis Technologies
heeft voor 2003 een kleine brandstofcel
aangekondigd die direct in een
mobiele telefoon past. Dat zou een flinke
prestatie zijn, want voor
mobiele telefoons is een volle watt stroom
nodig, terwijl de ruimte nog
beperkter is. Laptops, met meer ruimte aan
boord voor een stroombron,
gebruiken tientallen watts.
Het probleem is het verkleinen van de
celelementen zelf met behoud van
capaciteit, en het integreren van alle extra
onderdelen die nodig zijn
voor een brandstofcel. Een element zelf lijkt
in ontwerp behoorlijk op
een conventionele batterij. De reactie heeft
plaats in twee aparte
gescheiden compartimenten. In het ene
reageert de brandstof, onder
invloed van een katalysator tot kooldioxide
en waterstofionen, die door
een membraan doorsijpelen naar het andere
compartiment. Daar reageren de
ze, weer onder invloed van een katalysator,
met zuurstof uit de lucht tot
water. Metalen elektrodes in beide
compartimenten voeren de elektrische
stroom af. De brandstofcel is een cascade van
dit soort elementen.
Het verschil tussen brandstofcellen en
batterijen is dat brandstof en
zuurstof voortdurend aan- en afgevoerd moeten
worden. De cel moet ademen.
Het prototype van Motorola heeft
centimetergrote miniatuurpompjes om
zuurstof, kooldioxide en de brandstof zelf af
en aan te voeren. Ook is er
systeem ingebouwd voor recycling van het
water, waarmee de pure methanol
uit de cartridge verdund wordt voor gebruik.
Andere ontwerpen hebben een
passieve zuurstofaanvoer en kooldioxideafvoer
in de vorm van luchtgaten.
Ontwerpen zonder recyclingsysteem moeten het
geproduceerde water zien af
te voeren zonder te wasemen of te druppelen.
Een alternatief voor methanol als brandstof
is puur waterstof, dat een
hogere energiedichtheid heeft. Een nadeel dat
het gas waterstof moeilijk
is op te slaan. Het Duitse Fraunhoferinstituut
ontwikkelt een
experimentele 10 watt-miniatuur-brandstofcel
voor laptops. De benodigde
waterstof wordt opgeslagen in de vorm van een
verbinding met een
metaalpoeder, die in cartridgevorm kan worden
verwisseld.
Ook kan de de waterstof uit methanol worden
geproduceerd door het bij een
katalysator van boven de 200 graden celsius
te laten ontleden. Dit
`reform'-proces, waaraan verschillende
partijen onderzoek doen, kan
hogere vermogens leveren dan het directe
gebruik van methanol als
brandstof.
En er is nog de mogelijkheid om de brandstof
doodgewoon te verbranden:
onderzoekers van de universiteit van
Californië in Berkeley werken aan
een experimentele verbrandingsmotor ter
grootte van een gulden. Een
generator, in feite een dynamo, zou de laptop
van stroom moeten gaan
voorzien. De motor loopt vooralsnog op
waterstof en levert een handjevol
watts, maar in de toekomst moet hij op
vloeibare koolwaterstoffen als
butaan gaan draaien. De onderzoekers werken
zelfs aan een minikatalysator
om de uitstoot te zuiveren.
Economie / Product & Techniek
Copyright: Houder nog niet bekend