Het Parool van
24-08-2002, Pagina 25, Wetenschap
ESCHERS
WITTE VLEK WISKUNSTIG OPGEVULD
Graficus Maurits Escher tekende een prent die door een ingenieuze
vervorming zichzelf bevat, maar liet het midden wit. Leidse wiskundigen hebben
het gat in Prentententoonstelling gedicht. Wat zou de meester er zelf van
gevonden hebben?
HET
IS EEN van de meer psychedelisch aandoende prenten van volksgraficus Maurits
Escher: Prentententoonstelling (1956), waarin een toeschouwer in een overdekte
galerij tuurt naar een schilderij van een mediterrane stad aan zee. De witte
gebouwen van de stad ontstijgen met een draaikolk-achtige vervorming het
schilderij, en blijken naadloos aan te sluiten op de overdekte galerij waarin
de toeschouwer nog steeds staat te turen. Alleen in het centrum van de prent
lijkt Escher niet meer wijs te kunnen uit zijn zelf ontworpen vervorming. Hij
heeft het wit gelaten, op zijn handtekening na.
'Ik
kende die prent al langer,' zegt prof.dr. Hendrik Lenstra, een specialist in de
getaltheorie die pendelt tussen de Leidse universiteit en het Californische
Berkeley. Bladerend in een tijdschrift op een atlantische vlucht stuitte
Lenstra weer op de tekening. 'Toen ik er zo naar keek, vroeg ik me af of er een
goede wiskundige reden was om in het midden op te houden,' vertelt hij in zijn
Leidse werkkamer.
Voor
de wiskundige, enthousiast drager van een Escher-stropdas en ook anderszins tuk
op popularisering van zijn vak, was de vraag het begin van een twee jaar durend
project. Samen met een aantal collega's en studenten analyseerde Lenstra de
wiskundige structuur van Eschers vervorming, om vervolgens de witte vlek op een
logische manier dicht te breien.
De
eerste stap, het ontrafelen van de vervorming, was meteen de lastigste, vertelt
dr. Bart de Smit, Lenstra's collega. Uit een werktekening van Escher was bekend
welk schema hij gebruikte om de vervorming van het originele
Middellandse-Zeetafereel uit te voeren.
Het
is een recht rooster waarop een kolk-achtige draaiing is toegepast, waardoor de
vierkantjes naar het midden toe kleiner worden. Dat is nodig om de schaal van
de tekening naar het midden toe kleiner te laten worden, en dat is weer van
essentieel belang om de stad in het kleine schilderij op de grote galerij aan
te laten sluiten.
'Het
rooster heeft Escher gewoon door eindeloos experimenteren gemaakt,' weet
Lenstra, die zich afvroeg of het wiskundige idee erachter ook te achterhalen
zou zijn: een formule die het rooster definieert.
De
oplossing vond de wiskundige bij het lezen van aantekeningen van Escher. Die
beschrijft dat hij na veel vruchteloos gepuzzel met rechte lijnen maar besluit
om gebogen lijnen te gebruiken in zijn rooster. 'De oorspronkelijke vierkanten
blijven dan ook beter vierkant,' meldt de graficus tevreden.
Dat
was cruciale informatie. 'Dat de vorm van de vierkanten behouden blijft, is
wiskundig een bekend begrip,' zegt Lenstra. Zogenaamde 'conforme afbeeldingen'
zijn transformaties van een afbeelding waarin de details niet vervormen. Een
rechte hoek in het origineel is na de transformatie ook een rechte hoek, en
alleen op grotere schaal worden verbuigingen en schaalveranderingen duidelijk.
Met
de eis dat de transformatie conform was, bleef er eigenlijk nog maar één
mogelijkheid over, realiseerde Lenstra zich. In jargon: een machtsverheffing in
het complexe vlak . Vrij eenvoudig, verzekert de wiskundige.
Met
het eenmaal gevonden rooster en vervormingssoftware die student Joost Batenburg
schreef was het relatief eenvoudig om de originele prent 'recht' te trekken. Dat
leverde een tamelijk saai plaatje op van een man die naar een schilderij kijkt.
De witte vlek uit het origineel is omgetoverd tot een windhoos-achtige spiraal,
die begint in de linkerbovenhoek en eindigt op het schilderij, precies daar
waar met een vergrootglas heel klein de galerij weer te zien is.
DOORDAT
Escher bij het maken van prent en rooster wat gesjoemeld had, zaten er nog wat
onregelmatigheden in de gladgetrokken prent. Bovendien ontbraken er door de te
grote witte vlek wat details. De wiskundigen vroegen daarom kunstenaar Hans
Richter om een nieuwe versie te maken, mét de ontbrekende details en zonder
rare buigingen. Dat plaatje konden de wiskundigen volgens inmiddels bekend
recept weer terug transformeren en met grijstinten invullen.
Resultaat:
een nieuwe prentententoonstelling, zonder witte vlek. Die is opgevuld met
perfect aansluitende details: een miniatuurversie van de prentengalerij, deze
keer op zijn kop. Daarop verder inzoomen levert alweer een minuscule
prentengalerij op, deze keer weer bijna rechtop, enzovoort, tot in het
oneindige.
'Dat
had ik me van tevoren niet gerealiseerd,' zegt Lenstra, maar eigenlijk is er
sprake van een ingewikkelde vorm van het Droste-effect - genoemd naar de oude
pakjes Droste-cacao, die een afbeelding van zichzelf bevatten.
Lenstra
betwijfelt of Escher, die weinig formele wiskundige scholing had, ook geweten
heeft van de oneindige herhaling die zich verborg achter de witte vlek. Escher,
zo is bekend, was meestal gevleid maar licht sceptisch als wiskundigen belangstelling
hadden voor zijn werk, en kon er zeker niet op niveau over meepraten.
Toch
is het serieuze wiskunde, de trucs die de Leidenaren aan de prent ontfutselden,
zegt Lenstra. 'Het laat zien dat je wiskunde kunt gebruiken voor problemen die
ook nog iets betekenen als je de wiskunde er later weer uithaalt,' legt hij
monter uit. Wat je er verder mee kunt? 'Mooie plaatjes maken. Lol hebben.'
Een
animatie van het eindeloos inzoomen op de gevulde Escherprent is te vinden op
http://escherdroste. math.leidenuniv.nl.
De 'voltooide' prent van Escher, met rechtsboven een detail van het nieuwe
centrum - waarop het Droste-effect goed te zien is. Rechts onder het
origineel: M.C. Escher, 'Print Gallery' (c)
Cordon
art b.v. - Baarn - Holland. All rights reserved.
Copyright:
Wayenburg, Bruno van