Snelle halfgeleider
Bruno van Wayenburg
ZONNECELAUTO PROFITEERT VAN HOOG RENDEMENT
Drie keer werd de zonnecelauto Nuna ingehaald
door haar grote concurrent
de Aurora, de winnaar van de vorige World
Solar Challenge race dwars door
Australië. En drie keer wist het Nederlandse
Nuna-team de concurrentie te
achterhalen, om als eerste te finishen met
een voorsprong van 80
kilometer. De Nuna (uit te spreken als
`Noena') heeft precies vier dagen
gedaan over de 2997 kilometer, vanaf de start
in het Noord-Australische
Darwin tot de buitenwijken van Adelaide aan
de zuidkust. Dat is een
record, net als de gemiddelde snelheid van 91
kilometer per uur en de
topsnelheid van 100 kilometer per uur.
``De beker moeten we nog ophalen', zegt een
blije Rosalie Puiman van het
achtkoppige Nuna-team aan de telefoon, ``we
hebben eigenlijk geen
noemenswaardige technische haperingen gehad.'
En dat terwijl Nuna
volgestouwd was met gevoelige high-tech, van
de futuristische zonnecellen
tot het ijsgekoelde pak voor de piloten.
Dat pak is maar af en toe gebruikt, zegt
Puiman, de gevreesde martelgang
voor de vier bestuurders in de cockpit onder
de woestijnzon bleef uit.
``Bij hoge snelheden kwam er zoveel wind
binnen dat de piloten meestal
comfortabel konden zitten.' Van een echt
ventilatiesysteem was vanwege de
stroomlijn afgezien. Ook de luier, voor
sanitaire noodgevallen, is niet
ingezet, deelt Puiman mee.
Van het team van acht studenten van de TU
Delft en de Universiteit van
Amsterdam waren de vier kleinsten geselecteerd
om de toegestane rijtijden
van acht uur 's ochtends tot vijf uur 's
middags vol te maken. ``We
hebben de piloten om de vijftien minuten per
walkie-talkie opgeroepen',
vertelt Puiman, ``om te vragen hoe ze zich
voelden. Sommigen hadden dat
wel nodig.' De af en toe stevige wind die de
wagen van 200 kilogram te
verduren kreeg vergde behoorlijke
oplettendheid.
complete werkplaats
``Er zijn nog wel wat wat problemen geweest
met de telemetrie', weet
Puiman nog te bedenken. Ze doelt op de
radioverbinding om technische
gegevens door te seinen aan het team in het
commandocentrum in een camper
acher de Nuna, waar de strategie bepaald
werd. ``De bestuurder kan alleen
sturen, gas geven en remmen', zegt Puiman.
Verder reden ook een complete
werkplaats, een verkenner en een trits
verzorgingswagens mee in de
Nuna-karavaan.
Bepalend voor de overwinning waren Nuna's
2500 zonnecellen met een
totaaloppervlak van 8,4 vierkante meter.
``Het is een type zonnecel dat
tot nu toe alleen in de ruimtevaart is
gebruikt', vertelt Puiman. De
Europese Ruimtevaartorganisatie ESA wil de
cellen toepassen de maanmissie
SMART-1 in 2003. De cellen, geleverd door het
Duitse onderzoeksinstituut
ASE zijn gemaakt van lagen van het
halfgeleidermateriaal galliumarsenide.
Ze bestaan uit drie laagjes materiaal, die
ieder energie halen uit een
ander deel van het zonlichtspectrum.
De cellen zijn ingekapseld in een kunststof
laminaat met een
antireflectiecoating, met een geheime
samenstelling. ``De coating is
extreem gevoelig voor aantasting. Je kunt er
zelfs niet met je handen
aanzitten', zegt Puiman. De panelen zetten
zo'n 25 procent van het
invallende licht om in energie, wat bij volle
zonneschijn neerkwam op
zo'n 1500 watt. Normale sicilicumcellen halen
geen rendementen boven de
20 procent.
luchtbanden
De aerodynamische body van Nuna, gemaakt van
koolstofvezels versterkt met
supersterk kevlar, is op de computer
ontworpen door één van de studenten,
net als het frame van licht
hoge-treksterkte-aluminium. Een
hoogrendements-elektromotor drijft driewieler
Nuna aan. De motor is
ingebouwd in het enige achterwiel om
transmissieverliezen via assen te
beperken. Nuna heeft luchtbanden, keihard
opgepompt tot 8 bar, en ook is
er de reglementair toegestane
lithium-ionen-accu aan boord, met een
capaciteit van vijf kilowattuur.
De accu, die ook bij het remmen door een
dynamo opgeladen wordt, biedt
mogelijkheden om aan strategisch racen te
doen. Ooit won een team door op
de accu onder plaatselijke bewolking vandaan
te rijden, om niet meer
ingehaald te worden.
Een reeks gelijkstroomtransformatoren,
Maximum Power Point Trackers
(MMPTs), past de gelijkspanning van de
zonnecellen aan en verdeelt de
geleverde stroom bij overcapaciteit over
motor en batterij. ``Een paar
MMPTs zijn tijdens de race uitgevallen', somt
Puiman de rest van de
technische mankementen op, ``maar steeds
dezelfde dag nog vervangen.'
Het Team is anderhalf jaar bezig geweest met
de Nuna. ``Toen we begonnen
was er nog nooit een Nederlandse zonne-auto
gemaakt, en niemand wist hoe
het moest', herinnert Puiman zich. Via
team-adviseur Wubbo Ockels,
ex-astronaut en hoogleraar ruimtevaart in
Delft, werd contact gelegd met
ruimtevaartorganisatie, die de
specialistische zonnecellen bereikbaar
maakte. Later volgden andere sponsors,
waaronder energiebedrijf Nuon.
De Nederlandse overwinning heeft het
zonneracen een nieuwe impuls
gegeven, denkt Puiman. Recordhouder Honda
deed dit jaar niet mee maar zal
nu uitgedaagd zijn. De nummer twee, de
ex-titelhouder Aurora uit
Australië, was ook een oudgediende. ``Zij
hebben één lekke band gehad, en
moesten één keer van piloot wisselen', zegt
Puiman. Iets meer pech dus
dan de Nuna, maar niet genoeg om 80 kilometer
achterstand te verklaren.
Puiman: ``Zij hadden een iets betere
stroomlijn, maar onze zonnecellen
hebben het verschil gemaakt.'
www.wsc.org.au
www.alpha-centauri.nl
Officiële finish van de Nuna in Adelaide. De
Nederlanders legden het
parcours van 2997 kilometer in 32 uur en 39
minuten af. FOTO REUTERS
Copyright: Houder nog niet bekend