HEADLINE: Kustblokken ; NIEUWE BETONKRUIZEN WEERSTAAN GOLFSLAG HET BEST

 

BYLINE: BRUNO VAN WAYENBURG

 

BODY:

 Deining in golfbrekerland. Wie dacht dat het golfwerende blok beton wel zo'n beetje uitontwikkeld was, komt bedrogen uit. Het X-bloc ziet er toch weer anders uit dan zijn voorgangers.

 HET BETONBLOK, ontworpen door ingenieursbureau Delta Marine Consultants (DMC) in Gouda, heeft de vorm van een X, met door het hart een vierkante balk. Daardoor haken de blokken beter in elkaar, is het idee. En door die inherente stabiliteit is er minder beton nodig per strekkende meter golfbreker. ''Bovendien," zegt Bas Reedijk, hoofd van de ontwerpafdeling bij DMC en bedenker van het ontwerp, ''zijn onze blokken veel gemakkelijker te plaatsen dan de voorganger, de Accropode."

 Dit Franse betonblok geldt nu nog als de standaard, het eindpunt van een lange evolutie, die ooit begon met op elkaar gestapelde natuurstenen. Het nadeel daarvan is dat ettelijke meters hoge golven de stenen gewoon kunnen wegspoelen. Om zulke golven te weerstaan liggen in Nederland dus hier en daar meters hoge betonnen kubussen, bijvoorbeeld bij de Deltawerken.

 Internationaal kwam in de jaren zeventig de elegantere 'Dolos' op, een haltervormig stuk beton. Bij zorgvuldig plaatsen vormen ze een in elkaar gehaakt netwerk, waardoor ook de grootste golven er bijna geen vat op hebben. Voor Reedijk op tafel ligt een model-Dolos. ''Hij is, zoals je ziet, nogal slank", zegt hij, ''en dus breekbaar." Dat bleek ook toen eind jaren zeventig een zware storm een splinternieuwe Portugese Dolos-golfbreker totaal verwoestte.

 De tijd was rijp voor de Accropode, het robuuste aambeeld-achtige ontwerp van het Franse bedrijf Sogreah. Steviger, en je hoeft er maar een laag van te leggen om de ondergrond te beschermen. ''Het nadeel is: het plaatsen ervan komt nogal precies", zegt DMC-ingenieur Van den Berge, ook van het X-bloc-team. ''Ingenieurs van Sogreah komen controleren of hun blokken wel goed in elkaar haken. Als het niet goed is, moet het over", weet hij. Behalve dat dat tijd en geld kost, zegt Reedijk, hebben aannemers er een hekel aan om op de vingers gekeken te worden. Maar aangezien tientallen andere golfbrekerblokontwerpen nooit zijn doorgebroken, hebben de Fransen de facto een monopolie.

 modelletje

 DMC's nieuwe pretendent, het X-bloc, haakt in elkaar ongeacht de orientatie. ''We hebben uit een kubus aan alle kanten happen genomen", verklaart Reedijk, wijzend op een modelversie op tafel. ''De onze heeft meer symmetrie. Aan iedere kant zitten punten." De vorm zag anderhalf jaar geleden voor het eerst het licht als een houten modelletje. ''Gewoon thuis in mijn schuur gemaakt." Toen deze vorm wel geschikt leek, volgden computerberekeningen en uitgebreide tests in het Waterloopkundig Laboratorium van de TU Delft. Golfbrekers met vier centimeter grote X-blocs bleven goed overeind onder golven van wel achttien centimeter.

 Overigens kunnen de blokken in werkelijkheid wel afemetingen hebben van vier meter hoog. ''We rekenen met dimensieloze grootheden", verklaart Van den Berge. Dat wil zeggen: de proefomstandigheden worden gekarakteriseerd door een verhouding van dichtheden van water en beton, afmetingen en golfgrootte, die onafhankelijk is van de gebruikte meeteenheden. Het is daardoor gemakkelijk de proefresultaten op te schalen naar een levensgrote golfbreker, zolang daarvoor dezelfde verhouding maar geldt een gebruikelijke werkwijze in de waterloopkunde. ''In de praktijk heeft men daar vertrouwen in", aldus Van den Berge. Wel gebeurden valproeven met X-blocs van ware grootte. Pas bij een val van vier meter hoogte, zo bleek, gingen ze aan gruzelementen.

 Op grond van deze proeven spiegelt DMC 10 tot 40 procent minder betongebruik voor. Reedijk: ''Op de totale kosten is dat zo'n 5 tot 10 procent, hebben we uitgerekend. En een grote golfbreker kost toch al gauw 200 miljoen euro."

 Behalve op zuinigheid hopen de golfbrekeruitvinders ook in te spelen op de Nederlandse reputatie op waterbouwgebied. ''Eigenlijk was het wat genant dat het monopolie in Franse handen was", vindt Van den Berge. De Fransen hebben nog niet gereageerd, al komen ze wel vaak langs op de X-bloc-website, zo valt te raden uit de bezoekersstatistieken. Van den Berge: ''Bovendien hebben zij nu ook opeens een website, en een afspraak over een mogelijk gezamenlijk project hebben ze zonder reden afgezegd."

 octrooi

 Voorlopig zijn er in Gouda overigens alleen nog verkennende contacten met aannemers waar Reedijk en Van den Berge weinig over kwijt willen. ''Dat brengt concurrenten maar op ideeen", zegt Van den Berge. ''En daar praten we soms ook mee." Maar de markt voor grote golfbrekers is behoorlijk, zo verzekeren zij. De Accropode ligt bijvoorbeeld al op 140 golfbrekers over de hele wereld. DMC gaat geen betonblokken over de hele wereld verschepen. Klanten kopen gebruiksrechten van het octrooi, advies bij het gebruik, en tekeningen van de bekistingen waarin ze het blok zelf kunnen storten.

 ''Wij zijn niet ongenegen dit ontwerp toe te passen, als de opdrachtgever het aandurft", zegt Jelle Olthof, hoofdingenieur van de ontwerpafdeling kust- en oeverwerken van Boskalis. Aanbestedingen voor golfbrekers komen hoogstens eens per jaar langs bij zijn afdeling, maar de moeilijkheden bij het plaatsen van blokken kent hij maar al te goed. ''En hoe meer ontwerpen er zijn, hoe beter. Dan kun je de leveranciers ook een beetje tegen elkaar uitspelen."

 Betonblokken in de vorm van een X, toegepast in een golfbreker, haken beter ineen dan de bestaande modellen.

 Pas bij een val van 4 meter hoogte gingen X-blocs aan gruzelementen.