Het Parool van 12-04-2003, Pagina 27, Wetenschap,
Terug naar de maan
BRUNO VAN WAYENBURG
EIGENLIJK IS DE maan slachtoffer geworden van zijn eigen succes, vindt David
Southwood. Dertig jaar geleden kwamen er geregeld astronauten, die zelfs
stukjes maan mee terug namen, maar sindsdien is de maan wat onderbelicht. 'We
hebben er toen te veel van gezien, maar de maan is nog steeds de moeite van het
onderzoeken waard,' zegt hij.
Als directeur van het wetenschappelijk programma van de Europese
ruimtevaartorganisatie Esa moet je dat natuurlijk ook wel vinden, en zeker als
je de allereerste Esa-maanmissie introduceert, zoals Southwood vorige week deed
in Noordwijk.
Maar feit is dat de Smart-1 - zo heet de eerste Europese maansonde - slechts
weinig recente voorgangers heeft. Alleen de Amerikaanse sondes Clementine en
Lunar Prospector, bezochten het afgelopen decennium onze naaste buur in de
ruimte. En die trend is nu aan het veranderen. Smart-1, een apparaat ter
grootte van een koelkast met twee zonnepanelen, gaat in juli de ruimte in op
weg naar een baan om de maan, en zal spoedig gevolgd worden door Chinese,
Japanse, Indiase en ook weer Amerikaanse ruimtevaartuigen. De maan staat weer
in de belangstelling.
Smart-1 heeft tien meetinstrumenten aan boord. Daaronder zijn miniatuurcamera's
voor zichtbaar licht, om het maanoppervlak in kaart te brengen. Camera's voor
infrarood licht en röntgenstraling kunnen daarnaast meer vertellen over de
chemische samenstelling van het maanoppervlak, waarover ondanks de eerder
meegebrachte maanstenen nog veel onbekend is.
Ook gedetailleerde opnamen van kraters op het maanoppervlak hebben de interesse
van maan-onderzoekers. Omdat de maan geen erosie kent, verdwijnen de kraters
niet, zodat de maan een soort geschiedenisboek van plaatselijke meteorietbombardementen
vormt. Daarnaast zal Smart-1 op zoek gaan naar ijs in de altijd donkere kraters
op de zuidpool van de maan, waarvoor eerdere missies aanwijzingen gevonden
hebben.
Maar afgezien van alle wetenschap, gaat het bij Smart-1 vooral ook om de techniek.
Het is een 'technology demonstrator', die de bruikbaarheid van nieuwe
technologieën voor de ruimtevaart moet gaan bewijzen.
SMART-1 is het niet eens zo vergezochte Engelse acroniem voor 'kleine missies
voor geavanceerd onderzoek in technologie', en het is de eerste exponent van de
nieuwe 'faster, smarter, better'-aanpak van ESA. Het apparaat is in de relatief
korte tijd van drie jaar ontworpen en gebouwd, en heeft 'maar' honderd miljoen
euro gekost, een fractie van de normale kosten van een ruimtesonde. Dit is te
danken aan miniaturisatie, gebruik van kant-en-klaar leverbare onderdelen, en
een nieuw soort aandrijving: de ionenmotor, die tot dusver alleen in de
Nasa-sonde Deep Space 1 werd toegepast. De motor leunt niet op de verbranding
van explosieve chemicaliën, maar op het uitstoten van het onbrandbare edelgas
xenon.
De ionenmotor is in feite een soort mini-deeltjesver sneller, waarin van de
xenon-atomen een elektron wordt losgeslagen, waarna er elektrisch geladen
xenon-ionen overblijven. Elektrische velden, opgewekt met de energie van de
zonnepanelen van Smart-1, versnellen die ionen vervolgens tot snelheden van tot
honderd kilometer per seconde, waarmee ze de uitlaat verlaten. Op filmpjes van
de ESA ziet het eruit als een zachtblauwe gloed aan de achterkant van de sonde.
Van de weeromstuit versnelt het ruimtevaartuig de andere kant op, maar dat is
maar een heel klein beetje: de ionenmotor oefent op de sonde dezelfde kracht
uit als het gewicht van een briefkaart. Daar staat dan tegenover dat de motor
maanden kan draaien, waardoor de sonde uiteindelijk toch heel respectabele
snelheden kan bereiken, en dat met relatief weinig brandstof aan boord: 82
kilogram. Desondanks zal de Smart-1 er ruim een jaar over doen om de maan te
bereiken.
Toch doet dat 'faster, smarter, better' aardig denken aan de desastreus
uitgepakte 'faster, cheaper, better'-strategie van Nasa, die een indrukwekkend
aantal mislukkingen opleverde, merkt een journalist onheilspellend op tijdens
Southwoods presentatie. Maar die is niet voor één gat te vangen. 'Het verschil
zit hem vooral in het 'smarter',' voorspelt hij.
Artist impression BEELD ESA
Copyright: Wayenburg, Bruno van