ZWAVELZUUR BEDREIGT HET SCHEEPSWRAK VAN DE
ZWEEDSE WASA
(Bruno van Wayenburg)
Het hout van het wrak van het in 1628
gezonken Zweedse oorlogsschip Wasa
bevat hoge concentraties puur zwavel die
dreigen te oxideren tot
sulfaten, waaronder zwavelzuur. Die kunnen
het wrak ernstig beschadigen.
Dat melden Zweedse wetenschappers (Nature, 21
febr) na onderzoek van
diverse monsters uit de massieve eikenhouten
scheepsbalken met een reeks
röntgenanalyse-technieken.
In totaal zit er in de eikenhouten
scheepsbalken tussen 0,2 en 4% zwavel:
genoeg voor vijf ton zwavelzuur. Op meer dan
zeshonderd plaatsen in het
wrak is de zuurgraad al lager dan pH 2. Het
zuur kan het cellulose van
het deels vergane hout ernstig aantasten. Ook
de kristallisatie van
sulfaten kan het hout beschadigen.
De Wasa, een Zweeds prestigeproject gebouwd
door een Nederlandse
scheepsbouwer, kapseisde en zonk in 1628
onmiddellijk na de tewaterlating
in de haven van Stockholm. In 1961 werd het
wrak relatief onaangetast
geborgen. Dat was te danken aan het lage
zuurstofgehalte van het
havenwater, waarin hout verterende
micro-organismen slecht gedijen.
De Wasa was het eerste scheepswrak dat
geconserveerd werd door het te
impregneren met niet-vluchtige
polyethyleenglycolen. Die vervangen het
water in het hout, en voorkomen dat het
krimpt door verdamping. Zeventien
jaar besproeien en negen jaar drogen waren
nodig voordat het schip in
1990 in een museum tentoongesteld kon worden.
Maar deze behandeling bood geen weerstand tegen
de opbouw van sulfaten
door oxidatie van zwavel. Deze stof is
volgens de onderzoekers
vermoedelijk het product van de oxidatie van
zwavelwaterstof
(rotte-eierenlucht), dat op zijn beurt
afkomstig is van bacteriën die
zich voedden met sulfaten in het havenwater.
Na de berging en de
conserveringsbehandeling worden de sulfaten
niet meer omgezet door
bacteriën, en hopen ze zich op.
De schadelijke oxidatie van zwavel wordt nog
gekatalyseerd door de
aanwezigheid van 8500 ijzeren nagels die de
volledig weggeroeste
oorspronkelijke nagels vervangen. Volgens de
onderzoekers moeten al deze
nagels vervangen worden, om het schip voor
verval te behoeden. De
onderzoekers hopen op nieuwe
conserveringsmethoden om het zwavel te
verwijderen, of ze moeten het ijzer zijn
katalyse-eigenschappen ontnemen,
zonder het cellulose van het hout aan te
tasten.
Copyright: Houder nog niet bekend