Piramides bouwen met een vlieger

Bruno van Wayenburg

De oude Egyptenaren verplaatsten piramideblokken en obelisken met hulp

van vliegers, in plaats van ze met duizenden mannen te verslepen. Althans

volgens Maureen Clemmons, een Californische consultant en eigenares van

een bedrijf in haarproducten. Inmiddels besteedt Clemmons al haar vrije

tijd aan haar team van amateur-egyptologen om de mogelijkheid van

vliegerende piramidebouwers te bewijzen. Afgelopen juni zette het team

een obelisk van 3,5 ton in 25 seconden overeind met behulp van een

vlieger. Het vliegertouw, dat met een rem onder controle werd gehouden,

bracht de windkracht via een reeks katrollen over op een betonnen

obelisk. Die werd daardoor overeind getrokken, met zijn basis leunend op

een karretje.

Tot nog toe werkte het team met moderne materialen: nylon, metalen

katrollen en een moderne vlieger. ,,Maar de basistechnologie hadden de

Egyptenaren ook al', verzekert Clemmons, ,,touwen van hennep, en zeilen

van linnen, en katrollen van hout.'

De vuurproef is voor dit jaar gepland. Het team zal dan met originele

materialen een obelisk van tussen tien en twintig ton overeind proberen

te zetten.

Al na haar eerste test, met een obelisk van 180 kilo, kreeg Clemmons

medewerking van aeronautica-hoogleraar prof. dr. Mory Gharib van Caltech.

Samen met een afstudeerstudent voerde Gharib de berekeningen uit die

nodig waren voor de proeven. Ook een professionele vliegerbestuurder en

een betonproducent die de obelisken levert zitten in het team.

Maar ondanks de wetenschappelijke medewerking kan Clemmons' theorie

weinig genade vinden in de ogen van egyptologen. De meer gangbare theorie

is dat de blokken verplaatst werden door mankracht, overigens niet

noodzakelijkerwijs die van slaven. Prof.dr. Mark Lehner, de

piramidedeskundige van Harvard University, vond de theorie te

weerzinwekkend om er commentaar op te geven. Een hoge Egyptische

archeologieambtenaar voegde daaraan fijntjes toe dat vele verzinners van

theorieën over de piramiden `pyramidiots' genoemd worden. Clemmons sloeg

terug door de naam Pyramidiots als handelsmerk te registreren, met

bijbehorende website waarop T-shirts en andere merchandise worden

verkocht ter ondersteuning van het onderzoek.

Toen Clemmons het vliegeridee eenmaal had, begon ze er overal

aanwijzingen voor te vinden. Op de inscriptie waarop ze vliegerende

mannen ontwaart zijn duidelijk touwen te zien, die naar een soort schijf

met vleugels eraan lopen. De mannen houden hun handen in de lucht

geheven. ,,Egyptologen leggen dat uit als een gebaar van aanbidding. Maar

zo doe ik dat zelf niet. Volgens mij houden ze touwen vast', zegt

Clemmons.

Ook bedacht ze dat de Egyptenaren hun zeilen winddicht maakten met een

afscheiding van kevers, wat de scarabee als veel voorkomend symbool zou

kunnen verklaren. Nog sterker, de ankh, een van de meest voorkomende

symbolen in de oude Egyptische cultuur, is volgens Clemmons gewoon een

instrument om vliegertouwen te manipuleren. ,,Ik heb in het veld met de

vliegers gemerkt dat je je handen gemakkelijk openhaalt aan de touwen.

Toen dacht ik: de ankh is een carabiner.' Met een ankh van metaal is

volgens Clemmons het touw heel goed gecontroleerd te vieren of klem te

zetten. Ook denkt Clemmons in oude Egyptische afbeeldingen vliegers te

zien.

,,En als je kijkt naar de obelisk in Central Park, dan zit er een kleine

inkeping net onder de piramidevormige top', vertelt ze. Een handige plek

om een touw vast te maken. ,,Vroeger vielen ze me niet op, maar nu zie ik

ze overal.'

Dat is nou juist het probleem van de theorie, vindt egyptoloog dr. R. van

Walsem, specialist in Egyptische architectuur en kunstgeschiedenis aan de

Leidse universiteit, die de theorie als `flauwekul' bestempelt. ,,Ze

neemt een vooropgezet idee als uitgangspunt en zoekt daar dan allerlei

details bij. Dat is geen wetenschappelijke aanpak.'

Van Walsem vindt dat beschikbare aanwijzingen geïntegreerd moeten worden

in één visie. ,,En dat is ook wel gebeurd. Inderdaad is de bouw van de

piramides een probleem: we weten niet precies hoe ze gebouwd zijn, want

de schriftelijke bronnen zeggen er niets over. Maar er zijn verschillende

wetenschappelijk goed onderbouwde theorieën, allemaal gebaseerd op

mankracht. Bovendien hadden ze toen nog niet eens katrollen. En de wind

in de woestijn is erg veranderlijk.'

,,Er zijn wel katrollen met wielen gevonden in een graf in de late

twintigste eeuw voor Christus', zegt professor Mory Gharib. ,,Maar of de

Egyptenaren echt vliegers gebruikten vind ik niet zo'n interessante

vraag, omdat het heel moeilijk is om het te bewijzen. Ik ga liever door

met de proeven dan te bekvechten met egyptologen. Misschien waren de

Egyptenaren er wel niet slim genoeg voor, ook al hadden ze de technologie

in huis.'

Een Nicaraguaanse ingenieur, die over het project had gelezen, heeft

gevraagd of het mogelijk zou zijn om met vliegers lemen blokken te

verplaatsen voor de huizenbouw. ,,We hebben hem onze resultaten

gestuurd', zegt Gharib.

Een obelisk van 3,5 ton werd in juni in 25 seconden overeind gezet.

 

Copyright: Houder nog niet bekend